loading...
نکته ها
نکته ها بازدید : 303 جمعه 09 اسفند 1392 نظرات (2)

 نکته ها : 1


خداوند در یک آیه هفت مرتبه تعبير خودم براى لطف به بندگان بكار برده است!


سوره البقرة، آيه 186

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ


و هرگاه بندگانم از تو درباره من پرسند (بگو:) همانا من نزديكم؛ دعاى نيايشگر را آنگاه كه مرا مى‏خواند پاسخ مى‏گويم. پس بايد دعوت مرا بپذيرند و به من ايمان آورند، باشد كه به رشد رسند.

 

اشاره  :

اول : برخى از رسول خدا ص مى پرسيدند: خداَ را چگونه بخوانيم، آيا خدا به ما نزديك است كه او را آهسته بخوانيم و يا دور است كه با فرياد بخوانيم؟! اين آيه در پاسخ آنان نازل شد.

دوم :‌ دعا كننده، آنچنان مورد محبّت پروردگار قرار دارد كه در اين آيه، هفت مرتبه خداوند تعبير خودم را براى لطف به او بكار برده است:

اگر بندگان خودم درباره خودم پرسيدند، به آنان بگو: من خودم به آنان نزديك هستم و هرگاه خودم را (نه غير مرا و همچنین نه مرا و غير مرا) بخوانند،خودم دعاهاى آنان را مستجاب مى‏كنم، پس به خودم ايمان بياورند ودعوت خودم را اجابت كنند.

اين ارتباط محبّت ‏آميز در صورتى است كه انسان بخواهد با خداوند مناجات كند.


سومدعا كردن، همراه و همرنگ شدن با كلّ هستى است. طبق آيات، تمام هستى در تسبيح و قنوتند؛ «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» (بقره 116) و تمام موجودات به درگاه او اظهار نياز دارند؛ «يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»(الرحمن 29 )  پس ما نيز از او درخواست كنيم تا وصله ناهمگون هستى نباشيم.

 

نکات سطح اول :

1. خدای متعال اساس گفتار را بر تکلم وحده (من چنین و چنان ) هستم قرار داده نه غیبت ( خدا چنین و چنان است ) و این سیاق دلالت دارد بر این که خدای متعال نسبت به مضمون آیه کمال عنایت را دارد. به عبارت دیگر اين ساختار، آيه را در قرآن منحصر به فرد ساخته و نشان كمال عنايتِ خداوند به موضوع آيه، يعني دعاست.

2. به عبادت بندگانم (عبادی ...) تعبیر فرموده و نه به ناس (مردم ) که عنایت الهی را به مضمون آیه  بیشتر می کند.

3. دعا در هرجا و در هر وقت كه باشد ، مفيد است. چون خداوند مى‏فرمايد: من نزديك هستم. «فَإِنِّي قَرِيبٌ» آنچه از اوقات مخصوصه، يا اماكن مقدّسه براى دعا مطرح شده براى فضيلت است.

4. خدای متعال واسطه و یا واسطه ها را حذف کرده و نفرموده "در پاسخ شان بگو چنین و چنان " بلکه فرموده " چون بندگانم از تو سراغ می گیرند ، من نزدیکم !!"

5. خداوند به ما نزديك است و می فرماید «فَإِنِّي قَرِيبٌ» ، ولى ما چطور؟ اگر گاهى قهر او دامن ما را مى‏گيرد، به خاطر دورى ما از خداوند است كه در اثر گناهان مى‏باشد.

6. پروردگار عالم نزدیکی را با صفت بیان کرده و فرموده " نزدیکم " نه با فعل "من نزدیک می شوم " تا ثبوت و دوام نزدیکی را  برساند.

7. وعده اجابت یعنی عبارت " اجیب دعوه الداع اذا دعان " ( اجابت می کنم دعای دعا کننده ) را مقید کرده به قید " اذا دعان" (در صورتی که مرا بخواند ) با اینکه این قید چیزی جز خود مقید نیست، چون مقید خواندن خدا است و قید هم همان خواندن خداست و این دلالت دارد بر اینکه دعوت  داعی بدون هیچ شرطی و قیدی مستجاب است نظیر آیه " ... ادعونی استجب لکم ...( مومن 60 )

8. با آنكه خدا همه چيز را مى‏داند، امّا دعا كردن وظيفه‏ى ماست. «فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي»

9. دعا آنگاه به اجابت مى‏رسد كه همراه با ايمان باشد. «وَ لْيُؤْمِنُوا بِي»

10. دعا، وسيله‏ى رشد و هدايت است. «لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ»

 

نکات سطح دوم :

1. خداوندِ مجيبْ، دعاي خالص و مطابق مصلحت را حتماً و البته امتناناً اجابت مي‌كند، زيرا افزون بر آنكه دعا عبادت است و هيچ عبادت بي‌شائبه‌اي بدون پاداش نيست، عدم اجابتِ آن، تشويق به دعا و وعده اجابت آن را لغو مي‌كند و لغو از حكيم مطلق روا نيست، چنان كه خلف وعده الهي ممتنع است، از اين‏رو به هر دعايي، حتي در صورت عدم انطباق با حكمت، به گونه‌اي پاداش مي‌دهد. (توجه شود )

2. نكته‌اي در كلمات بزرگان اهل معرفت آمده و اديبان عرفان آموز، مانند حكيم سنايي و عطار نيشابوري، آن را مبسوطاً بيان داشته‌اند و توني (قدس‌سرّه) آن را از اساتيد بزرگوارشان نقل کرده اند و آن اينكه عبد در شرفيابي به حضور مولا بايد هديه‌اي عرضه كند كه مولايش آن را نداشته باشد، وگرنه آن هديه براي مولا ارزشمند نيست. بهترين هديه عبد، بندگي، عجز، مسكنت، ابتهال و تضرّع اوست كه مولا آن را ندارد و اين نداشتن هم براي او كمال است. اين مطلب، از مناجات اميرمؤمنان حضرت علي(عليه‌السلام) در مسجد کوفه  (‌ مولای یا مولای ... ) نيز روشن است.

3. در افاده این که دعا را مستجاب می کند تعبیر به مضارع آورده و نه ماضی ، تا تجدد اجابت و استمرار را برساند. به تعبیر دیگر استجابت خداوند دائمى است، نه موسمى. «اجيب» نشانه‏ى دوام است.

4 . براي اجابت دعا قُرب داعي به خداوند هم لازم است. براي تحصيل اين قرب، دستور استجابت دعوت و ايمان به خداوند داده شد كه پس از اعتقاد به مباني اصولي، همه دستورهاي اخلاقي، فقهي و حقوقي را شامل مي‌شود و برهمين اساس تقوا همان استجابت خدا و ايمان به او و به قدرت او بر انجام خواسته‌هاي دعاست. دعاي داعيان و مراتب آنان، بر اثر تفاوت درجات همين قرب، اجابت، استجابت و ايمان، مختلف است.

5. تكبير و شكر كه در آيه قبل بدان امر شد دو گونه است: قولي و عملي. در قِسم زباني آن ممكن است اين سؤال پيش آيد كه آيا گفتن بايد با صداي بلند و منادات باشد يا آهسته و به صورت مناجات؟ آيه مورد بحث به اين پرسش چنين پاسخ مي‌دهد كه به فرياد و بلند كردن صدا نيازي نيست.

6. يَرْشُدُونَ: رشد، راهيابي به خير و صلاح است.( در نکاتی دیگر به عوامل رشد اشاره خواهد شد )

7. خداوند تبارک و تعالی اجابت را به هیچ چیز معلق نکرده و برای مثال نفرموده " اجیبه ان شاء " بلکه قطعا و موکدا فرموده " اجیب دعوه الداع "

 

منابع :

تفسیر المیزان  علامه طباطبایی

تفسیر  تسنيم -  آیت الله جوادی آملی

تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی

تفسیر المنار- الشیخ محمد عبده

تفسیر انوار التنزیل و اسرار التاویل  البیضاوی

 

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط محمدرضا خوشباش در تاریخ 1392/12/22 و 16:52 دقیقه ارسال شده است

با سلام
ضمن تایید تحلیل حضرتعالی به نظر میرسد اختلافات بوجود آمده در کشورهای همکاری خلیج فارس بخصوص عربستان و قطر که متحد علیه سوریه هم بودند بی تاثیر نباشد. با این فرض که تمرکز بر مسئله سوریه امیدی بر اتحاد مجدد آنها برعلیه سوریه و به نفع رژیم نامشروع قلمداد گردد.

این نظر توسط مهدی عرب در تاریخ 1392/12/10 و 9:51 دقیقه ارسال شده است

با سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیزم
سئوال راجع به دعا داشتم.
فرمودید امر به دعا کردن شده
چرا در مورد بعضی از دعاها حتی بیشتر از دعاهای شخصی و خاص سفارش شده مثلا دعا برای شفای همه مریضها . آزادی تمام اسرا. و غیره که به صورت عام است خدا که همه مریضها را شفا نمیدهد چرا ما انقدر گسترده باید دعا کنیم اصلا دعا هر چه گسترده تر باشد بهتر است یا خاص تر .
مورد بعدی اینکه بعضی اوقات انسان یک حاجت را از خداوند مدت زیادی میخواهد و اجابت نمیشود آیا باید همچنان به خواستن آن حاجت ادامه داد یا این طور باید فکر کرد که شاید صلاح ما در این نیست و دیگر آن حاجت را نخواست. یعنی پافشاری در آن بعد از اجابت نشدن باز هم لازم است


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 47
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 25
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 269
  • بازدید کلی : 18,626