loading...
نکته ها
نکته ها بازدید : 139 جمعه 22 فروردین 1393 نظرات (3)

نكته هايي پيرامون دور جديد مذاكرات هسته اي 

( حاشيه اي بر دور جديد مذاكرات هسته اي و فرمايشات مقام  معظم رهبري )

 

الف-  گزيده فرمايشات مقام معظم رهبري : ( مورخه 20/1/93 در ديدار رئیس، مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی)  :

1.موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچیک از دستاوردهای هسته ای نیز تعطیل بردار نیست.

 

2. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از ترفندهای جبهه استکبار در مقابل نظام اسلامی، ایجاد فضای بین المللی بر ضد جمهوری اسلامی، با بهانه های عامه پسند برای افکار عمومی است، افزودند: موضوع هسته ای، یک نمونه از مسائلی است که تلاش کردند، به بهانه آن، بر ضد نظام اسلامی فضاسازی و دروغ پردازی کنند.

 

3. من در همان زمان هم از ابتدا گفته بودم که امریکا خواستار حل این موضوع نیست و بعد هم همه دیدند که هنگامی که توافق به مرحله عمل رسید، امریکاییها نگذاشتند اجرایی شود.

 

4. مقام معظم رهبري با تأکید بر اینکه مسئولان نیز باید در مورد دستاوردهای هسته ای تعصب داشته باشند، به برخی مطالب در داخل کشور در خصوص هزینه فایده موضوع هسته ای اشاره کردند و گفتند: چنین نگاهی به موضوع هسته ای ساده اندیشانه و ساده لوحانه است زیرا اگر برخی تصور می کنند هزینه دستاوردهای هسته ای، تحریم ها و فشارها بوده است، باید گفت: قبل از بهانه هسته ای نیز، تحریم و فشار بر ضد ایران وجود داشته است.


ب- نكته ها :

1. دور جديد مذاكرات هسته‌اي ميان جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 به پايان رسيد و قرار شد توافقنامه نهايي در 23 ارديبهشت به نگارش درآيد.

2. كشورهاي غربي بازي جديدي را در پيش گرفته‌اند. در آستانه مذاكرات سخنگوي دولت انگليس ايران را متهم به عدم شفافيت فعاليت هسته‌اي مي‌نمايد. برخي مقامات آمريكايي از جمله جان بولتون بر مقابله با ايران تاكيد مي‌كنند. رسانه‌هاي غربي نيز بي‌كار نبوده چنانكه برخي از آنها به برجسته سازي چگونگي دريافت درآمدهاي ايران بر اساس توافق ژنو و عدم دستيابي ايران به تمام اين دارايي‌ها پرداخته‌اند و برخي نيز به جوسازي مبني بر بازداشت اتباع ايراني در كشورهاي اروپايي به جرم  تلاش براي قاچاق ماشين آلات به ايران پرداختند.

3. آنچه در رفتار غربي ها و آمريكا مشاهده مي‌شود ؛ چند نكته مهم است :

الف- تلاش آنها براي برهم زدن ميز مذاكرات.

 

ب- كشورهاي غربي در اين توهم به سر مي برند كه اجراي مذاكرات به عنوان راهكار حل مسائل اقتصادي به مطالبه‌اي مردمي مبدل گرديده در حالي كه مسئله مذاكرات با غرب نيز به دو دستگي در جامعه منجر گرديده لذا غرب با برهم زدن ميز مذاكرات مي‌توان فشارها را بر ايران افزايش دهد.

 

ج. آنها در تصورات خود چنان محاسبه كرده‌اند كه ايران به دليل شرايط داخلي نيازمند مذاكرات مي‌باشد لذا با هر هزينه‌اي به مذاكره ادامه مي‌دهد. غربي‌ها با اين تصورات برآنند تا با هزينه تراشي و سوق دادن مذاكرات به شكست ؛ ايران را به امتيازدهي وادار سازند.

4. نكته مهم آنكه غرب با بازگشايي پرونده حقوق بشر عليه ايران از جمله تصويب قطعنامه در پارلمان اتحاديه اروپا برآنند تا مابازاي امتيازاتي را كه در عرصه حقوق بشر به ايران مي‌دهند، دريافت مطالبات هسته‌اي قرار دهند. به عبارتي آنها برآنند تا ضمن تحقق خواسته‌هاي هسته‌اي خود كمترين امتيازات را به ايران واگذار نمايند. نكته قابل توجه آنكه غرب در تصور خود چنان معادلات را چينش مي‌كند كه در صورت برهم خوردن مذاكرات ايران مقصر جلوه داده شود تا غرب در لواي آن بتواند به توجيه تشديد فشارها بر ايران بپردازد.

5. با توجه به اين شرايط مي توان گفت كه ادعاها و فضاسازي‌هاي منفي غرب بيشتر براي برهم زدن انسجام داخلي كشور در حمايت از حقوق هسته‌اي و تضعيف روحيه تيم هسته‌اي كشورمان  مي باشد تا به زعم خود بتوانند آنچه را كه تاكنون به دست نياورده‌اند در وراي اين رفتارها محقق سازند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط علی در تاریخ 1393/01/29 و 12:10 دقیقه ارسال شده است

خیلی ممنون از مطالب خوبت شکلکشکلک
خوشحال میشم به وبلاگ من هم سر بزنی شکلک
فدایی داری شکلک شکلک

این نظر توسط علیرضا در تاریخ 1393/01/22 و 15:46 دقیقه ارسال شده است

لبیک یا سید علی....
از تو به یه اشاره
از من به سر دویدن

این نظر توسط پژوهنده راه نجات در تاریخ 1393/01/22 و 13:04 دقیقه ارسال شده است

بسم الله الرحمن الرحیم ،
از اینکه غرب می خواهد میز مذاکره را برهم بزند نتیجه می شود روند حضور ایران در مذکرات مثبت است ؟ و تیم ایران دارند خوب کار می کنند ؟
مگر ما اتهامات حقوق بشر و قطعنامه اتحایه اروپا را قبول داریم که حالا بخواهیم در مورد حقوق بشر امتیاز بدهیم ؟


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 47
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 25
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 53
  • بازدید ماه : 46
  • بازدید سال : 303
  • بازدید کلی : 18,660