loading...
نکته ها
نکته ها بازدید : 112 چهارشنبه 03 اردیبهشت 1393 نظرات (2)

 

فَمَن يُرِدِ اللّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاء كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ ( انعام 125 )

 

پس كسى را كه خدا بخواهد هدايت نمايد دلش را به پذيرش اسلام مى‏گشايد و هر كه را بخواهد گمراه كند دلش را سخت تنگ مى‏گرداند چنانكه گويى به زحمت در آسمان بالا مى‏رود اين گونه خدا پليدى را بر كسانى كه ايمان نمى‏آورند قرار مى‏دهد.

 

نكته ها :

1. " فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ" :  كلمه" شرح" به معناى بسط و وسعت دادن است. راغب در مفردات خود گفته: اصل اين كلمه به معناى پهن كردن و بسط كردن گوشت و امثال آن است. و شرح صدرى هم كه در قرآن به معناى ظرفيت داشتن براى فرا گرفتن علم و عرفان آمده در حقيقت به همان معناى اصليش استعمال شده، چون سينه را شرح دادن و آن را پذيراى هر معارفى كه پيش بيايد كردن خود يك نحو توسعه است، به شهادت اينكه در باره اضلال كه مقابل شرح صدر است مى‏فرمايد:" يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً" ( الميزان ج 7 ص 477 )2

2. هدايت بر دو قسم است :

الف – هدايت تكويتي : كه خداوند هر موجودى را به سمت كمال وجودى‏اش راهنمايى كرده است؛ « قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى » ... پروردگار ما كسى است كه هر چيزى را خلقتى كه درخور اوست داده سپس آن را هدايت فرموده است ) ( طه 50 )

ب-  هدايت تشريعى : كه عبارت است از دعوت مردم به دين حق به وسيله‏ى پيامبران و كتاب آسمانى كه اين بر دو قسم است:

1) ارائة الطريق؛ يعنى صرف نشان دادن راه؛ همانند : « إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا ». ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس . ( انسان 3 )

2) ايصال الى المطلوب؛ يعنى دست طرف را گرفتن و به مقصد رساندن كه در آيه‏ى شريفه‏ى « وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ»اگر مى‏خواستيم قدر او را به وسيله آن [آيات] بالا مى‏برديم اما او به زمين [دنيا] گراييد و از هواى نفس خود پيروى كرد ( اعراف 176 )  

 3. در آيه‏ى فوق الذكر  مي فرمايد :‌ « فَمَن يُرِدِ اللّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ ( انعام 125 ) به بيان ديگرى همين هدايت يعني ايصال به مطلوب را تعريف كرده كه خداوند سينه‏اش را براى پذيرش اسلام كه همان تسليم بودن در برابر اعتقادات صحيح و اعمال شايسته است را وسعت داده است.

4. هم چنين در آيه‏ى شريفه‏ى « أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِّن رَّبِّهِ فَوَيْلٌ لِّلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِكْرِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ»پس آيا كسى كه خدا سينه‏اش را براى [پذيرش] اسلام گشاده و [در نتيجه] برخوردار از نورى از جانب پروردگارش مى‏باشد [همانند فرد تاريكدل است] پس واى بر آنان كه از سخت‏دلى ياد خدا نمى‏كنند اينانند كه در گمراهى آشكارند (زمر 22)  اين حالت شرح صدر را نور خوانده زيرا قلب با داشتن اين حالت نسبت به چيزهايى كه بايد در خود جاى دهد و چيزهايى كه نبايد بپذيرد روشن و بيناست. ( توجه دقيق شود )

5. با اين نگاه اراده خداوند به هدايت و اضلال معني جبر و اكراه نمي دهد. اينجا درس حكمت الهي است كه هرگاه ببيند بنده اي در مسير هدايت به دين فطرت الهي و انساني قرار گيرد دلش گشاده مي گردد و وسعت انديشه مي يابد. ( دقت شود . وسعت انديشه مي يابد )

6. لذا وقتي بيان مي شود تنگي و گشادگي دل به دست خداست ؛ يعني در گرو رفتن يا نرفتن به راه اوست.

 

اشاره به چند حديث بسيار زيبا :

1- در كتاب عيون اخبار الرضا از حمدان بن سليمان نيشابورى نقل شده كه گفت: من از حضرت رضا (ص) معناى آيه   "فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ"  را پرسيدم، حضرت فرمود: معنايش اين است كه: خداوند هر كس را كه بخواهد در دنيا به سوى ايمان و در آخرت به سوى بهشت و دار كرامت خود هدايت كند او را براى تسليم بودن در برابر اوامر خود و وثوق و اطمينان داشتن نسبت به ثواب و پاداشش شرح صدر مى‏دهد، و هر كافر و گنهكارى را كه بخواهد از بهشت و دار كرامت خود گمراه سازد در اثر كفر و نافرمانى سينه‏اش را تنگ و كم ظرفيت مى‏كند تا در ايمان خودش متزلزل شده اضطرابش به حدى برسد كه گويا به آسمان بالا مى‏رود،" كَذلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ‏ - خداوند اينچنين پليدى و آلودگى را بهره كسانى كه ايمان نمى‏آورند قرار مى‏دهد". (عيون اخبار الرضا – ج 1 ص 125 ح  27)

 

2- سليمان بن خالد از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: خداى عزوجل وقتى براى بنده‏اى از بندگانش خيرى بخواهد نقطه نورى در دلش ايجاد نموده گوش دلش را باز مى‏كند، و فرشته‏اى را بر او مى‏گمارد تا او را به صلاح و سداد وادارد، و وقتى براى بنده‏اى بدى بخواهد نقطه سياهى در دلش ايجاد نموده گوش دلش را كر مى‏كند و شيطانى را بر او مى‏گمارد تا او را گمراه سازد. راوى مى‏گويد: امام (ع) به اينجا كه رسيد آيه" فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ"  را تلاوت كرد. (اصول كافي ج 1 ص 166 ح 2 /  تفسير نورالثقلین، ج 1 ص 765 ح 277 )

 

3- در اصول كافي نيز از امام جعفر صادق ع نقل مي فرمايد :

قلب براى يافتن حق هميشه در اضطراب است و اين در و آن در مى‏زند تا به آن دست پيدا كند پس از آنكه دست يافت مطمئن مى‏شود و اضطرابش خاتمه مى‏يابد. راوى مى‏گويد امام (ع) سپس آيه" فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ ..."

 را تا كلمه" فى السماء" تلاوت فرمود. ( اصول كافي ج 2 ص 412 ح 5 )

 

اين موضوع ادامه دارد...


منابع اصلي :

تفسير الميزان – علامه طباطبايي

تفسير نمونه – آيت الله مكارم شيرازي

البرهان في تفسير القرآن –  سيد هاشم بحراني

اصول كافي – شيخ كليني

عيون اخبار الرضا -  شيخ صدوق

 


ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط علیرضا در تاریخ 1393/02/06 و 17:50 دقیقه ارسال شده است

با سلام و سپاس از بیان شیرین معارف الهی
در رابطه با اشاره به حکمت الهی برای اراده خدا برای هدایت، امکان توضیح بیشتر هست؟
آیا براساس حکمت الهی می توان گفت که چرا حضرت حق بنده مشرک را از ابتدا خلق می کند؟

این نظر توسط پژوهنده راه نجات در تاریخ 1393/02/04 و 0:12 دقیقه ارسال شده است

بسم الله الرحمن الرحیم
با تشکر خیلی شیرین بود ، در حدیث اول و سوم دو نوع اضطراب ذکر شده ، وجه تمایز آنها چیست ؟ که انسان با دانستن ویژگی های آنها در مسیر حق یا باطل بودن خود را تشخیص دهد
لطفأ به تایپ مطالب بیشتر توجه نمایید مخصوصأ حدیث 2


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 47
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 25
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 56
  • بازدید ماه : 49
  • بازدید سال : 306
  • بازدید کلی : 18,663