loading...
نکته ها
نکته ها بازدید : 183 سه شنبه 12 فروردین 1393 نظرات (1)

 

( تحليل چند نكته قراني به مناسبت روز جمهوري اسلامي )

 

نكته ها :

 

1. يوم الله جمهوري اسلامي بر همه عاشقان اين نظام عزيز و بزرگ اسلامي بخصوص حضرت ولي عصر عج ؛ مقام معظم رهبري و همه دوستداران آن مباركباد. به تعبير قرآني :

 

توضيح :

 

... وَ ذَكِّرْهُم بِأَيَّامِ اللّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ ( ابراهيم 5 )

 

... روزهاى خدا را به آنان يادآورى كن كه قطعا در اين [يادآورى] براى هر شكيباى سپاسگزارى عبرت هاست ( ابراهيم 5 )

 

 


الف- بر اساس اين بخش از آيه مباركه : " ... وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللّهِ ( ... روزهاى خدا را به آنان يادآورى كن ) همه روزها روز خداست، اما روز تجلي قدرت خداوند حساب ديگري دارد. تجلي قدرت او در قهر بر كفار و جبهه باطل و تجلي لطف او بر مومنين و جبهه حق ( ايام الله ) لطف خاص ديگري است.

 

ب- بر اساس اين بخش از آيه شريفه كه مي فرمايد :‌‌ " ... إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ (... قطعا در اين [يادآورى] براى هر شكيباى سپاسگزارى عبرت هاست ) توجه به تاريخ و در اين زمينه بخصوص تاريخ انقلاب اسلامي ، زمينه صبر و شكر را در انسان به وجود مي آورد و يادآوري مصيبت ها و تلخي هاي گذشته و برطرف شدن آنها ، انسان را به شكر وادار مي كند. و توجه به پايداري امت ها و پيروزي آنان، آدمي را به صبر و مقاومت دعوت مي كند.

 

ج – ( دقت شود ) اين آيه يكي از پاسخهاي مهم به تفكر انحرافي وهابيت است كه مخالف برگزاري سالگرد هرگونه مراسم  شادي و يا مراسم هاي مذهبي امثال محرم و..... مي باشد.

 

 

2. احياي مجدد واژه " امت " در مقابل " ‌ملت "‌ به مفهوم حقيقي و دقيق قرآني آن در جهان اسلام و به دور از تعاريف و تعابير قومي و قبيله اي. امت اسلام امروزه مفهومي فراگير  و جامع در عموم كشورهاي اسلامي و بخصوص در بين انديشمندان و نخبگان جهان اسلام شده است.

 

توضيح :‌

 

"‌ كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿ آل عمران - 110﴾

 

شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‏ايد به كار پسنديده فرمان مى‏دهيد و از كار ناپسند بازمى‏داريد و به خدا ايمان داريد و اگر اهل كتاب ايمان آورده بودند قطعا برايشان بهتر بود برخى از آنان مؤمنند و[لى] بيشترشان نافرمانند.

 

الف- توجه كنيم كه در امت ساكت، ترسو و بي طرف و خنثي خير و بركتي نيست. چرا كه « ... خَيْرَ أُمَّةٍ ... تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ ( شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‏ايد به كار پسنديده فرمان مى‏دهيد و از كار ناپسند بازمى‏داريد و به خدا ايمان داريد)

 

ب – بر اساس آيه فوق جمهوري اسلامي آموخت كه امت اسلام نمي تواند در مقابل ظلم و جور حاكمان و استكبار جهاني سكوت كند.

 

ج – بيداري اسلامي تنها بخشي از نتايج اين تفكر است.

 

3. خلق ادبياتي جديد با ريشه قراني در جهان اسلام همانند : استضعاف ، انقلاب مستضعفين ، استكبار جهاني ، شيطان اكبر  ( آمريكا ) ، غده سرطاني (رژيم صهيونيستي ) و.... كه همه ي مفاهيم ، عينا قراني است و يا ريشه قرآني دارد.

 

4. الگو پذيري تام از قيام عاشورا . اين مصداق در مباني ؛ مبادي و در تمام اركان انقلاب اسلامي و سير آن از  مبداء تا امروز مشاهده مي شود. بخصوص دفاع مقدس كه اوج الگوپذيري ملت ايران به رهبري امام خميني ره و بخصوص شهداي عزيز است كه تاسي تام به شهداي كربلا دارد. (نظر به اهميت موضوع در پستي ديگري بطور مستقل توضيح داده خواهد شد )

 

توضيح :

 

شيخ احمد القطان ( از علماي اهل سنت لبنان و رئيس "‌جمعيت قولنا و العمل " ) پيرامون انقلاب اسلامي در ايران مي گويد :

 

" انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني ( قدس سره الشريف ) يكي از نتايج انقلاب امام حسين بن علي (ع) در كربلاء بود؛ با اين تاكيد كه امام حسين (ع) صرفا امامي براي شيعه و يا اهل سنت نيست بلكه او امام همه آزادگان جهان است."

 

او در ادامه تاكيد مي كند :

 

" امام خميني (ره) بخوبي انقلاب امام حسين را فهم و درك كرد و انقلابي بر اساس آن را ايجاد و رهبري كرد. در حقيقت انقلاب اسلامي ايران يك فهم و درك صادقانه از كربلا ؛ عاشورا و قيام امام حسين (ع) بود. "

 

5. انقلابي غير وابسته به شرق و غرب و اساسا ظهور و استمرار حركت آن با شعار نه شرقي و نه غربي جمهوري اسلامي بوده است. به تعبير شهيد آويني : انقلاب اسلامي ايران نه در ظاهر و نه در باطن

 

توضيح :

 


اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿ نور  35﴾

 

خدا نور آسمانها و زمين است مثل نور او چون چراغدانى است كه در آن چراغى و آن چراغ در شيشه‏اى است آن شيشه گويى اخترى درخشان است كه از درخت‏ خجسته زيتونى كه نه شرقى است و نه غربى افروخته مى‏شود نزديك است كه روغنش هر چند بدان آتشى نرسيده باشد روشنى بخشد روشنى بر روى روشنى است‏ خدا هر كه را بخواهد با نور خويش هدايت مى‏كند و اين مثلها را خدا براى مردم مى‏زند و خدا به هر چيزى داناست.

 

الف- بنيانگذار انقلاب اسلامي حضرت امام خميني ( ره ) در تعبيري اسلام را به آنه تعبيري كه هست اسلام نه شرقي  و نه غربي مي دانند و توجه دقيق به اين فرمايش ايشان بفرمائيد :

 

"...و من اميدوارم كه در ملتهاي ديگر هم اين تبليغات سوء‌ اثر نكند و اين بوقهايي كه بر ضد كشور ما و بر ضد انقلاب اسلامي ما به راه افتاده است و از ترس اينكه مبادا اين انقلاب به جاي ديگر هم سرايت بكند در دست و پا افتاده اند. من اميدوارم كه ملتها بيدار بشوند و توجه داشته باشند كه تمام اين تبليغات براي اين است كه اسلام را در همين جا خفه كنند و نگذارند اسلام به آن معنايي كه هست به آن معناي لاشرقيه و لاغربيه در جاهاي ديگر هم پياده بشود و لهذا ملت ما عازم و جازم و مستقيم و مدافع ايستاده است و از منافع اسلام دفاع مي كند و چنانچه هركس و هر شخصيتي هم شهيد بشود در هر جا در اين ملت اثري ندارد."(صحيفه نور جلد 15)

 

ب- دانيل پايس رئيس مركز بررسي هاي سياست خارجي امريكا در كنفرانس " تاثيرات انقلاب اسلامي بر مسلمانان"  كه در پائيز 1989 در استانبول برگزار مي شود تصريح مي كند :

 

" آمريكا ديگر نمي تواند با مسلمين مصالحه نمايد. چرا كه (با پيروزي انقلاب اسلامي ) مسلمين نه تنها بدنبال طرد نظامي آمريكا از خاورميانه هستند بلكه بدنبال طرد فرهنگي آمريكا نيز هستند."

 

ج- (دقت شود ) امام قلبا معتقد بود كه براي مقابله با قدرت باطل نمي توان از باطلي ديگر كمك گرفت. همان تعبير معروف كه براي رسيدن به هدفي مشروع نمي توان از وسايل و ابزار نامشروع بهره گرفت.

 

نهايتا :

 

ملت ايران به اثبات رسانده كه تحت هدايت ها و رهبري حكيمانه ي مقام معظم رهبري هم چنان پاي بند به اصول نظام اسلامي و جمهوري اسلامي و آرمان هاي امام راحل و شهداي گرانقدر است و اين مهم را با حضور ميليوني و حيرت انگيز خود در سراسر در كشور در راهپيمايي سالروز پيروزي انقلاب اسلامي در بيست و دوم بهمن 92 به اثبات رساند.

 

پاينده باد شجره طيبه جمهوري اسلامي ايران

 

پاينده باد رهبري معظم

 

پاينده باد ملت آگاه و بصير ايران اسلامي

 

همانگونه كه خداي متعال در سوره ابراهيم آيات 24 و 25 مي فرمايد :

 

 

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء ﴿24)

 

تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿25﴾

 

آيا نديدى خدا چگونه مثل زده سخنى پاك كه مانند درختى پاك است كه ريشه‏اش استوار و شاخه‏اش در آسمان است (24)

 

ميوه‏اش را هر دم به اذن پروردگارش مى‏دهد و خدا مثلها را براى مردم مى‏زند شايد كه آنان پند گيرند (25)

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط rezaf در تاریخ 1393/01/13 و 15:49 دقیقه ارسال شده است

پاینده باد نظام مقدس جمهوری اسلامی
ر هبر عزیزمان امام خامنه ای سلامت باشند
خداوند سربازان ولایت را که در عرصه ی فرهنگی فعالیت می نمایند را حفظ نماید.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 47
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 25
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 14
  • بازدید سال : 271
  • بازدید کلی : 18,628